fredag 19 mars 2010

Tie-Dye i hippiestil



När jag såg den här kudden väcktes gamla minnen till liv... som barn bodde jag utomlands och gick ett år i amerikansk skola. Min hippieinfluerade lärare var mycket entusiastisk när det gällde att lära eleverna hur man gör egen batik (tie-dye som det kallas) och vi gjorde stora kuddar som vi sedan satt på i klassrummet, ganska mysigt! När jag såg batikkudden i Trendkompagniets katalog var jag tvungen att beställa in den (kommer in i maj). Fin i färgen tycker jag men tror inte man ska ha den på golvet ;)

3 kommentarer:

  1. Åh...vem har inte minnen av tie-dye, batik...minns fortfarande vilka möjligheter som som öppnade sig när man lärde sig måla med vax och färga. Ett av verken blev en skjorta med texten ELVIS på ryggen och lite stjärnor i turkosblått - så cool...tyckte man då : ) Gillar fortfarande batik och det går alltid att rädda ett tråkigt tyg eller plagg med lite snygg batik.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag kommer ihåg våra grannar på gatan, som kom hem efter ett par år i USA, och de hade batikfärgade t-shirts både far och son som jag tyckte var jättefina, så fina att jag fortfarande kommer ihåg dem! Det här var nog samtidigt som du gjorde dina kuddar. Kanske att det är min tur att ha batik nu :-)

    SvaraRadera
  3. Härliga batikminnen!! Elvisskjortan lät onekligen som en fantasifull kreation - finns den kvar? Det verkar ha varit särskilt stort med batikfärgandet i USA, när vi reste där -89 var många (särskilt studenter) klädda i t-shirtar i regnbågens alla färger. Like it!

    SvaraRadera